Bidraget er publisert med ropert og har blitt hentet fram på bergen360 (tirsdag 26. mai 2009). Les mer om roperten…

Byrommene som ble borte.

Nordnes i 1970,Tenk for et byrom dette ville vært å vise frem i dag om ikke datidens politikere hadde bestemt seg for at alt skulle ned. Arkivbilde: Knut Strand. Klikk på bildene å få de større.Denne artikkelen sto på trykk i Bergens Tidene(BT) den 6. april 2008

Det er en skam for politikerne som har vært med på å vedta riving av de gamle husene i Bergen, de siste nå i Jonsvollskvarteret. Også den gang fantes det like tapre mennesker som David M. Lovret som kjempet imot saneringen, men akk til ingen nytte.Jeg er en mann som nå har passert de 60. Jeg vokste opp på Nordnes på 1950-60-tallet i den tid da de eldre gamle husene fortsatt sto igjen i hopetall helt der ute. Dette var et paradis for oss som vokste opp der ute i mellom smitt og smau.

Nagelgaten 22 Den gamle ærverdige mannen vokter sitt hus med stokken klar for å forsvare sitt gamle stolte hus

I Nagelgaten 22 ute på Nordnes bodde der helt til huset ble revet, en gammel ærverdig mann som kjempet med nebb og klør mot rivningsvedtak fra byens ukloke politikere. Politikerne som fikk medhold av retten at den gamle ærverdige mannen måtte ut av sitt stolte hus, så rivningsvedtaket kunne bli gjennomført. For alt det jeg vet hadde den gamle ærverdige mannen bodd der hele sitt liv, og kanskje hans far før det igjen, og hans far igjen. Den gamle ærverdige mannen vokter sitt hus med stokken klar for å forsvare sitt gamle stolte hus, hvis noen skulle prøve å sette i gang riving av huset. En tapper, ærverdig gammel mann som burde fått en byste av seg der ute på Nordnes. Sammen med Margiten i Nordnesgaten som også nektet å flytte, men som innså at slaget var tapt da de hadde revet 2. etasje, og bare butikken hennes i 1. etasje gjensto.

Margitten var en feiende flott gammel bergensdame, som gikk rundt i strøket i sine tøfler med ukebladene om tirsdagskvelden til sine faste kunder. Det var jo ikke lovlig å selge bladene dagen før utsalgsdagen. Men hvem brydde seg om en gammel dame i tøfler og med noen blader i sin svette armhule, etter en lang og strevsom dag i butikken. Da hun leverte bladene på døren glemte alle hennes kunder Margiten sin fremferd om sommeren når fluene og vepsene svermet i butikken hennes.

Hun hatet både fluer og veps, og de fluer og vepser som ikke hengte seg fast i tapen som hang i taket og der led en smertelig død, tok Margiten livet av ved å knuste de på brødene som sto på disken med avisen hun skulle selge. Men hun var en omtenksom dame hun tørket forsiktig av både på avisen og brødene kroppen til de stakkers knuste fluene og vepsene, før hun solgte de til hennes trofaste kunder. Og pytt sann, ingen merket jo litt levninger etter fluer og veps og litt avis sverte når de spiste hennes utmerkede gode brødskiver med smør og sukker på. Og hvem la merke til at der var kommet noen ekstra punktum og komma på forsiden av Bergens Tidende, eller Bergens Arbeiderblad. Hennes trofaste kunder brydde seg heller ikke om da de gikk ut av butikken for siste gang at brødenes overflate nå var bedekket med støv og sagmugg fra gulvet de rev over hodet hennes. Aldri mer skulle hennes trofaste kunder få spise hennes gode brødskiver med smør og sukker på med rester etter fluer, veps og avis sverte på skorpen eller lese avisen med for mange punktum og komma på forsiden.

Fritznersmauet nr. 7 er huset i midten. Bildet er tatt 5. februar 1961 av Gustav Brosing

Foran huset til den gamle mannen i Naglegaten 22 sto huset til øksemannen. Det hadde adresse Fritznersmauet nr. 7. Øksemannen var dritings en dag, han var sjeldent edru, han fikk det de kalte delirium. Det var første gangen jeg hørte dette ordet og trodde den gang, var kanskje 10 år, at alle som drakk fikk delirium. Men så var jo jeg ikke den mest beleste i klassen og det merket jeg da jeg kom til sjøs i 1962 som 15-åring og som messegutt.

En av de gamle uteseilerne hev meg opp etter skottet den andre dagen om bord og i arbeid og lirte av seg følgende lekse. «Jeg har seilt ute i 30 år på alle hav, jeg har lengre fartstid en du har levd hvor i h…. har du gjort av menyen som skal stå på bordet vårt?!» Lite visste jeg at det han kalte meny hang på oppslagstavlen i korridoren og skulle bare henge der. Da jeg hang der på veggen i den gamle uteseilerens store never skrekkslagen av frykt og angst angret jeg på at jeg ikke heller satt hjemme og leste lekser. Jeg kjempet mot gråten så ikke den gamle uteseileren skulle forstå hvor redd jeg var, da jeg stammet frem: Hva er en meny?

Da husket jeg også på øksemannen sitt delirium der han sto og skrek og brølte i 1. etasje den gang i 1957 og hogget ut vinduer og vegg med sin skarpslipte øks. Da kom politiet i sin svartemaie, de la ham i bakken og klubbet ham ned før de kjørte øksemannen vekk. Lite ante jeg da at noen år senere kom der mange menn med øks og hogget hele huset ned. Men da kom ikke politiet og kjørte dem vekk.

Nordnesveien 19a den 25. juni 1957 Foto Gustav Brosing

Litt lengre opp i smauet for øksemannen sto Nordnesveien 19a Et hus som de andre gamle stolte husene på Nordnes med sjel og historie som hadde vert verd å ta vare på. Men som på slutten sto så sørgelig alene.

Gjenstridig sto det der stolt og alene som et av de siste gamle stolte trehusene med oddetall i Nordnesveien. Huset som hadde vært omkranset av så mange andre stolte hus der ute på Nordnes. Forstummet er leken av gatens barn som det var så mange av der ute mellom smitt og smau. Aldri mer skulle huset få høre de spede barnestemmer rope, «du er tatt!» eller «du har ’an!» i barnas lystige lek. Kun stillhet og inntoget av bilens dur som i dag fyller hele gaten.

I huset hadde der bodd kanskje en av Nordnæs Bataillon beste faneoffiserer. Det er nesten som om en kan se ham stå der i døren i sin nye fine uniform, en dag i begynnelsen av mars i 1954 for å bære fanen for første gang. Hans bestefar var sønn av en murersvenn og hadde fått det flotte navnet Tollev Michelsen Bendixen i Nykirken en mai dag i 1848. Tollev hadde flyttet inn i det gamle stolte huset på slutten av 1890-tallet med sin familie som den gang talte 9 med stort og smått. Tollev hadde vært seilemakersvenn men var ved innflyttingen kornveier hos Statsveieren. Tollev var stolt over sin eldste sønn Thorvald som var blitt paraplymakersvenn. En viktig jobb den gang da du ikke bare kunne gå på superen og kjøpe en paraply for en krone eller to. Det var liksom om huset solte seg i glansen og var stolt over husets beboere.

Huset sto der ute alene på 70 tallet ribbet for alt med taket litt sammensunket på midten

Huset lå slik til at det sjelden fikk se Nordnæs Bataillon passere forbi seg selv, men huset stakk litt ut, litt forbi de andre husene i Nordnesveien. Så når trommingen ljomet nedover Abelsgaten og varslet at korpset var på vei, tøyet liksom huset seg enda litt lenger ut i gaten. Da fikk huset så vidt et lite glimt av familiens stolte fanebærer idet korpset passerte forbi i Nordnesbakken.

Nå skulle verken huset eller Tollev få oppleve å se Tollev sine tippoldebarn marsjere taktfast med Nordnæs Bataillon i starten av det neste århundret, der en av hans tippoldebarn bar fanen. Huset sto der ute alene på 70 tallet ribbet for alt med taket litt sammensunket på midten. Det sto slik en stund til spott å spe for dem som var med og vedtok at alle disse stolte husene ikke hadde livets rett.

Men en dag på 70-tallet kom der også til Nordnesveien 19a en del øksemenn som også hogget dette huset helt ned. Borte var alt av gamle minner om Korneveier og Paraplymaker samt fanebærer i Nordnæs Bataillon.

Jeg skulle bare ønske at vi kunne få beholdt de gamle stolte husene på Nordnes. Da ville alle de som går rundt på byvandring i Bergen alltid stoppe der ved Nordnesveien 19a og bli innført i «kornveier» og «paraplymaker» samt fanebærer i Nordnæs Bataillon

Dag-Geir Bergsvik Knudsen

LES OGSÅ
Som fisken i vannet
En fullemann ølkongen og middagspølse
Nordneshallen Knutsvik og Campell Andersen
Målet er nådd
Varg Veum og klassefesten
Et lite stykke Nordnes
Alle har en klassekamerat
En livskraftig 100 åring
En skatt- Nordre Schreudersmau
Minner fra Nordnesparken
Einar
Pinaren
En hyggelig bisettelse
oss tegnet for det unge sterke
Det Nordnes som en gang var
Kringlen

TILBAKE TIL
Bloggens hovedside.

V

Vist 6657 ganger. Følges av 9 personer.

Kommentarer

Exclamation_desat_24

Dine fyldige innlegg er en fryd å lese, en berikelse for bydelen, og viktig for historien og identiteten til byen vår.
Disse små glimtene av liv fra smitt og smau er selve limet mellom alle de store begivenhetene og datoene, som historien ellers består av.
Vår familie mistet sitt hus i brann etter eksplosjonen 20. april 1944, Madsenssmuget 4 C.
Samme skjebne led svært mange andre, i kvartalene mellom Nykirkealmenning og Tollbodalmenning, som ble lagt i grus.
Har vært på UiB Billedsamling, men har foreløpig ikke funnet noen bilder fra selv smuget, men har trolig funnet oversiktsbilder, der man kan se fra Tollbodsalmenning, mot Nykirkelamlmenning, bare rester av nedbrente hus og igjenstående skorsteiner stikker opp – tragisk syn!
Etter gamle kart, gikk Madsenssmuget opp mellom Strandgaten 160 og 162, man kunne også gå inn fra Tollbodalmenning, via Madsensgang (noe de gjorde når de skulle til og fra Nordnes skole).
Det er ikke mange igjen som kan fortelle historier fra smuget – og snart vil også minnene etter dem blekne.
Dine bidrag er viktig, og må tas vare på for ettertiden.

© UiB Billedsamling

Exclamation_desat_24

Ja,me en kan spørre seg om, hvem skal bestemme når byrommet skal endres? Hva når private eiendomsmagnater kjøper opp hele kvartaler for å la det forfalle? De vil reise en skyskraper midt i byen, noe ale WTC. :-) Jeg minnes Bergen for 40 år siden, det er mye annerledes idag. Noe er positivt modernisert, mens ellers har et også vært endringer i byrommet som få likte.

Exclamation_desat_24

Først må jeg få takke Knut Georg Flo for fin kritikk av mitt inserat, jeg bøyer meg i støvet.
Ja du har rett jeg har heler ikke sett bilder fra Madsenssmauet, men jueg vet godt at det gikk fra Fredriksbergs gaten til Strandgaten. Nei jeg er enig der det er nok ikke mange som kan fortelle historier fra det miljøet.

Her står vel fotgrafen å tar bilde ab Fredriksbergsgaten nr. 29a fra der inngangen til madsenssmauet gikk en gang. Du vet det sikkert, men tenkte jeg likevel kunne sette det inn.
her er andressen til en som har bilder av det meste han heter Roy, spør han.
http://origo.no/-/user/show/180205_roy-loevaas

Exclamation_desat_24

Du setter dagsordeen med det du skriver, det er nettopp det som er problemet Stig Høisæther. Når de ikke får viljen sin så bare venter de til forfallet er så stort at der ikke finnes en retur. Men politikerne burde ha straffemidler mot slike miljøforbrytere. Bare se hva Strøen klarte i Jonsvollsgaten, nå har tjent store penger ved å selge tometen til en bank.

Exclamation_desat_24

Ja, Strønen han endte opp med en asfalt ørken. Jeg mener at kommunen burde få overtakelsesrett når det går som dette. Husker Vingårdshuset på Damsgård som bare forfalt og var av historisk verdi. Eieren bodde oppe på møre og brydde seg ikke om annet enn å leie det ut til sosialkontoret borte i gaten. Det ble lappet på av 2"x"4 plank og 4″×4″ bokser så ikke altaner og fasader skulle ramle i gaten. Alt så ut som en rønne til slutt og bystyret vedtok i 2000 å rive huset, det gikk 5 år til med rettsaker med penger fra sosialens husleier til å gå til rettsak imot kommunen. Merkelig framferd i vår by i grunnen. Jeg husker boligen her oppe hvor jeg bor med flott stor trebygning og to røde murhus, der arbeidere bodde før krigens dager. Systuen som Wesselengens leiede i mange år som nå er solgt til eiendomspekulanter. Men de fikk ikke rive systuen eller den gamle Politi stasjonen i Sandviken. Der kom protester som det holder inn til rådhuset, så nå må de ikke endre på noe utvendig. Wesselengens holder i disse dager på å pusse opp den gamle vaktmesterboligen på Korhnengen skole, flotte greier :-)

Exclamation_desat_24

Jeg ser jeg skrev feil nr. på huset i Fredriksbergs gaten det er nr. 28a ikk 29 a, sorry.

Exclamation_desat_24

Jeg husker ikke det Vingårdshuset på Damsgård, kanskje noen har et bilde av det? Ja det er slike metoder de bruker som eieren av Vingårdshuset. Vi får tenke ut noen lover for slike miljø vandaler som vi kan fremsette i pressen. Leste her at det ikke bare var bare for Wesselengen å overta vaktmesterboligen, men det gikk bra, enig med deg veldig fint at de fikk den.

Exclamation_desat_24

Ja,mens de lokalene de før brukte står tomme, de kunne få ha vært der lengre. Men ble da 800 000 rikere for å flytte. Jeg fatter ikke denne eiendomsverden som i grunnen består av grådighet og får fem spekulanter.
Nå står den gamle politistasjonen og systuen å forfallet,ubrukt. Jeg kan finner flere hus og leiegårder hvor de står der tomme og forfaller, mens vi har ca 700 uten bolig gående på gaten.

Exclamation_desat_24

Ja det er typisk det også, om å gjøre å få de ut slik at det står tomt og forfallet kan begynne. Ja der pengene rår, vet du.

Exclamation_desat_24

Takk, Dag-Geir, bare hyggelig å skryte når det er berettighet.
Flott bilde du la inn, og nei, jeg visst ikke det.
Gleder meg alt til å stikke ut en tur igjen – får bli til helgen, takk igjen!

Exclamation_desat_24

Da setter jeg inn et bilde til fra samme stedet men en annen vinkel.

Du ser nr. 28a helt til høyre huset du ser midt imot er Fredriksbergsgaten nr.13 Nr. 13 er vekke men du vil se det igjen når du står der på en måte. For alle de andre husene er der. Bildet er tatt 1. februar i 1961 da var Nykirkens aldershjem såvidt ferdig. Da vi var gutter lekte vi på marken som det bygget kom på. Husker ikke når de startet byggingen. men her er bilde i fra juni 1958. Marken der bygget er i dag på venstre side.

Exclamation_desat_24

Hei Knut Georg Flo
Jeg skannet innpå et bilde som jeg har satt navner på som iallefall viser hvor Madsenssmauet gikk opp henne fra Strandgaten til Fredriksbergsgaten. Der finnes ikke så mange bilder fra denne delen av Strandgaten som jeg vet om. På dette bilde ser du ut til Sontums Hotell på Tollbodallmenningen som var nr. 13. Et hotell som den kjente norske dikteren Henrik Ibsen bodde på da han kom til Bergen i 1851. En dikter som fant sin første forelskelse nettopp her i nabohuset til Sontums hotell, damen het Rikke Holts. Men faren til piken Rikke ville ikke vite av Henrik Ibsen så dermed flyttet Henrik Ibsen inn på Det Gamle Teater i en liten 2 roms lelighet. Et bygg min farfar var kinomaskinist i nesten hundrede år senere også de bodde der i Det Gamle Teater. Min far sto konfirmant i Johanneskirken i 1929 da han bodde i Det Gamle Teater, ja det var litt utenom, sorry. Strøket her gikk med da der falt en bombe i 1940. Edvard Grieg var født i Strandgaten r. 152 som en såvidt ser hushjørne på til venstre.
Madsenssmauet gikk opp i mellom punkt E og F som du skrev er Strandgaten nr. 160 og 162.

Jeg har hennet et utdrag fra dagens kart der inngangen til Madsensmauet går i mellom punkt E og F her også.

Som du forstår Knut Georg Flo så blir jeg litt ivrig av og til, men men.

Exclamation_desat_24

Overveldende, Dag-Geir, dette er bra!
Har vært mye i strøket (nederste bildet), liker godt å gå rundt i smauene og ta bilder. Og aldershjemmet kjenner jeg også til, uvant vinkel – men det er vel det huset som gjør forskjellen – og det er avsporingen som gir liv til alle de tørre fakte’ene, så fortsett endelig med å spore av! Har sett bilder fra Tollbodalm. etter bombing/brann i 1940 (20. april – er notert)der et litt mindre hus er truffet og står i brann, kan fra kartet se ut til å ha vært nr. 5, ved inngangen til et smau.
Krigen rammet Nordnes på godt og vondt, samholdet ble enda sterkere, har hørt min tante fortelle historier fra tilfluktsrommet under Nykirken (potetkjelleren), men også om traumer, foreldre som var redde for barne sine (og omvendt), opplevelsen av å få revet sitt hjem, eller sine nærmerste bort. Men det er nok et faktum at mye sosial elendighet ble ryddet opp i, som følge av byfornyingen – for alt var ikke bare fryd og gammen i “republikken”.

Tilbake til historiene, jeg visste ikke om Ibsen og “små tøsen” – artig, og om kinomaskinisten, og alle de andre detaljene:-)
Nykirken, som fikk har medfart i ’44, har huset en del hendelser for min familie, min far ble både døpt og konfirmert der, og en av mine tanter, syntes at det vakreste som fantes var når engelen (Døpefont – Svevende dåpsengel, fra 1797, som blir firt ned fra taket) ble senket fra taket i kirken. Har dessverre ikke den samme kontrollen på alle detaljene, som du har – måtte sjekke – lagt til detalj angående dåpefonten.

Exclamation_desat_24

Hei Knut Georg
Takker så my for det du skriver. Når det gjelder dette med bombing og eksplosjonen så har jeg faktisk tatt feil av disse utslettende tidsepoker for Nordnes. Jeg skrev i stykket som sto i avisen at husene rundt Nagelgaten nr. 20 forsvant etter eksplosjonen den 20. April i 1944. Jeg fikk en hyggelig mail fra en klassekamerat som har stor innsikt i historie at dette var feil. Husene rundt det område forsvant etter en bombe som falt på et hus i Nagelgården natt til den 15. Juni i 1940. Jeg har derfor lært meg å sjekke når jeg skriver noe som kan være historisk. I korte trekk kan en si at husene nord for Tollboden forsvant etter bomben i 1940 mens husene syd for Tollboden forsvant etter eksplosjonen den 20. April i 1944. En grei huske regel.
Jeg kan ikke huske å ha sett det bilde du skriver om som du tror er nr. 5, kanskje du har navnet på boken du har sett bilde i?
Jo selvsagt ble en del forhold sosialt fornyet, men personlig tror jeg det har med tidsrom å gjøre. Jeg trod de sosiale tingene forbedret seg over hele Bergen og de var stort sett make samme hvor du kom. Så kom radio,tv og sist ikke minst bilen. Da stoppet mye av drikkingen opp som forutsaket de store sosiale forholdne. Tror jeg.

Jeg var tilstede da kongen åpnet Nykirken etter den var oppbygget igjen tror det var rundt 1957. Ja døpeengelen er virkelig flott, jeg sto konfirmant i Nykirken i 1962

Hyggelig å høre det at du ikke visste at Ibsen vare forelsket i en Nordnes jente.

Exclamation_desat_24

Billedsamlingen til Uib
Kommer med ytterligere senere i kveld.

Exclamation_desat_24

venter i spenning jeg. For eventuelle leser kan jeg anbefale linken som Knut Georg her har lagt inn på komentaren over. Veldig mange bilder.

Exclamation_desat_24

Det må ligge i en av de fire permene med bilder fra krigen, som Billedsamlingen ikke har lagt ut – flere bilder at et lite hus, blandt større, som står i brann. Må nok fysisk ned til dem, i Nygårdsgaten, for å se det – de har mye etter eksplosjonen i ’44, synd det ikke ble tatt flere bilder før alt forsvant.
Jeg har nå trålt bildesøket, uten treff, flere ganger…
God helg!

Exclamation_desat_24

Jeg skalmta meg en tur ned der en dag å titte litt, burde ha gjort det for lenge siden.
God helg fra meh også.

Exclamation_desat_24

Vi, Roy og jeg var nede i Nygårdsgaten og så på bildene av de sanerte strøkene Knut Georg, samt kjente mennesker som var med på bildene. Neste gang skal jeg ta meg god tid, tror nok at ved en telfeldigher kan en komme over et bilde av Madsensmauet.

Exclamation_desat_24

Har funnet bilder av der Madsensgang gikk inn, men det er etter eksplosjonen. Madsenssmuget, håper jeg jo skal dukke opp, en gang….:-)
Men Billedsamlingen er absolutt verdt flere besøk – og god hjelp får man også!

Exclamation_desat_24

Klart vi – Roy og jeg – har lyst å hjelpe Knut Georg med å finne et bilde fra Madsensmauet, jeg er sikker på at det finnes. Hvis vi ikke finner så kanskje vi kunne lage en form for etterlysning i avisen. Har du søkt mye på uib i Nygårdsgaten?

Exclamation_desat_24

Takk:-)
Har sjekket litt, ja – og de sier selv at de ikke har bilder derfra.
Men det MÅ jo være noen som har et bilde….!

Exclamation_desat_24

Det var jo trist at de sier der Knut Georg, men jeg har nå rette flere bilder de har lagt ut på nettett som de har feile navn på og som de ikke vet hvor bildene er fra, så helt umulig er det jo ikke. Men innrømmer at det var litt trist å høre.
Ja enig noen må ha det.

Exclamation_desat_24

Vil takke for tomlene jeg har fått for denne artikkelen, setter altid stor pris på det.

Exclamation_desat_24

Ja! Det var en skam for byens politikere, som Dag skriverinnledningsvis ! Harry Hansen & co. hadde bestemt at “alt” sle vekk. Det var direkte snakk om tvangsflytting !De eldste som nektet å flytte ble bært ut i sengene de lå i og gyngestolene de satt i!!
Ar

Exclamation_desat_24

Ja! Det var en skam for byens politikere, som Dag skriver innledningsvis ! Harry Hansen, Ragnar Juell Morken & co. hadde bestemt at “alt” skulle vekk. Det var direkte snakk om tvangsflytting ! De eldste som hadde bodd her mer enn et langt liv nektet å flytte, ble bokstavelig bært ut i sengene de lå i eller gyngestolene de satt i !!
Arbeiderfamilier – som oftest med mange barn og en inntekt – ble skysset inn i aksjeleiligheter i Fyllingsdalen eller på Strimmelen, og satt i skyld og gjeld resten av livet!! De eldste som levde på “trygden” ble blassert i alle mulige høl rundt om i byen.Tilbud om å komme tilbake til det som skulle bygges opp igjen på Nordnes forkom ikke! Ormrådene ble liggende brakk i omtrent 20 år. Da det “nye” var reist var det så dyrt at det passet for lommeboken til en “oljesjeik” – eller kansje en ordfører eller et bystyremedlem …!

Exclamation_desat_24

Ja det var trist at de ikke tok hensyn og ikke minst klarte å tenke fremover, dessverre.

Exclamation_desat_24

Vil legge ut et flyfoto som viser litt av det du har skrevet om Dag-Geir;

Her fra området mellom Tollbodalmenning og Nykirkealmenning.

Billedsamlingen UiB
Fotograf: Widerøe Flyveselskap A/S
UBB-W-SH-078493 Nordnes fra august 1954

Exclamation_desat_24

Ja slik så det ut den gang, takk Knut Georg

Exclamation_desat_24

Da dette bilde ble tatt i august 1954 begynte jeg akkurat i de dager i 1. klasse på Nordnes skole.

Exclamation_desat_24

:-) Artig!
Skolen finner du også på de omtale flyfotoene,
og så har Bergen skolemusum lagt ut en del klassebilder.

Exclamation_desat_24

Kjempeflott Knut Georg at du legger ut disse linkene så mage kan se dem, har vært inne på noe av disse linkene tidligere men det er tydelig at de er forandret, takk igjen, kanskje du har flere linker?

Exclamation_desat_24

Er stor tilhenger av å dele informasjon, slik at det blir tilgjengelig for folk flest! (hvem nå enn de er…)
Og jeg lærer gjerne av andre, som har noe å dele, som deg.
Og nei, jeg har foreløpig ikke noen flere linker, men jeg legger ut fortløpende, der de måtte høre hjemme:-)

Exclamation_desat_24

Ja da kan du regne med meg også Roy er meget flink på dette, han har jo mye viten om disse tingene. Takker igjen jeg Knut Georg. Det var forøvrig veldig klart det siste bilde du la inn under din kommentar.

Exclamation_desat_24

Nordnesveien Bilde er tatt av Gustav Brosing og er i UIB sitt eie er tatt den 1. februar 1961

Fikk et spørsmål fra Åse Holst om der fantes enten Nordnesveien 19 eller 19B. Som bilde viser så fantes der nr. 19B men ikke nr. 19.
Tilfeldigvis så kjenner jeg godt igjen gutten til høyre i bilde han heter Kåre Brakstad.
I 1958 het de som bodde der i Nordnesveien 19B: Arne Beck Albertsen hans kone het Åse M. Så var det Jonny Syvertsen hans kone het Marie. Så var det Lovise Martinsen. Så Bertel M. Silden. Så til sist Elisa Eliassen.

Exclamation_desat_24

Tollbodalmenning – etter bombing, og påfølgende brann – 15. juni 1940.
Fotografi 1
Fotografi 2
Begge fra Fotomuseum Bergen

Exclamation_desat_24

Flott du legger ut disse to bildene som viser de gamle husene på Tollbodallmenningen i det de går opp i flemmert.

Exclamation_desat_24

Barndomshjemmet mitt Claus Ockenssmuget 9 stod også på ;rivelisten til Bergen kommune;
Men de hadde ikke regnet med min mormor Ruth Ellinor Nilsen.
Etter at alle husene var tømt i Claus Ockenssmuget nektet min mormor og flytte.
Hun ga kommunen grei beskjed om at riving ikke var på tale, skulle de rive huset ble det over hennes hode.
Med andre ord hun flyttet aldri ut og huset står der fremdeles( sanhet med modifikasjonerhuset brant i 2002, ble gjenreist 2004). Kommunen har hatt en svekket dømmekraft när de sanerte store deler av Nordnes.
Tror nok vi har mange værdagshelter i disse sakene.

Exclamation_desat_24

Kjempefin historie Åge, ja de var mage som kjempe imot rivingen av alle husene der ute. Din mormor var en tøff dame og en som fikk det til, ære være henne for det.

Exclamation_desat_24

@Tinus: Rart det med Ragnar Juell Morken, han bodde jo selv i barndommen på Ytre Markevei( nr.21?) Og husker godt hans mors som levde der i mange år i min oppvekst.
@Svein Åge Iversen; husker godt Eli Nilsen som bodde i nr. 9.HUn hadde vel en bror som jeg ikke husker navnet på.

lenger nede i nr. 11(?) bodde Roald Agasøster og der bodde også Rullen, som var litt tøffing …

Exclamation_desat_24

Arvid: “Rullen” var bare et fuglebrøst !

Exclamation_desat_24

Skulle nok skrevet: Prøvde å være en tøffing: hvor bodde du?

jeg bodde først i Ytre Markevei 15, så flyttet vi rundt 61-62 til nabohuset, Claus Ockens smug 1

Exclamation_desat_24

hei Arvid!
Det er absolutt noe kjent med deg !!
Jo, jeg bodde i Schreudersmuget, vår felles venn flyttet hit og bodde i huset ved siden av en årrekke.
Jeg holdt meg for det meste til på almenningen.
Du bodde vel nærheten av Geir Ellingsen ?

Exclamation_desat_24

ja, han og broren Arne bodde jo i huset i begynnelsen av gaten der det var en tobakksforretning( tror det var nr, 4 , med en eldre dame som også solgte Ladegårdens is.. på pinne.

Så bodde jo Erling Gjertsen over butikken til Høisether, og han bokseren Nils bodde også der.Norgesmester var han også.

Exclamation_desat_24

Arvid det var kanskje derfor Ytre Markevei ble spart fordi Harry Hansen sin mor bodde der, ja hvem vet.

Exclamation_desat_24

Helt riktig, Arvid:
Også butikken til Høyseter !!
Bodde det ikke en “#=¤¤”(++ som het Rudolf G. over butikken hans ?

Exclamation_desat_24

Kjenner ikke navnet, men det kan ha evt.vært faren til Rolf Gjertsen eller Erling. Det bodde vel Gjertsen i alle etasjene…

Exclamation_desat_24

Ser av adresseboken fra 1958 at faren til Rolf Gjertsen het Bjarne moren het Edith og husnummerttet var nr. 12.

Annonse

Nye bilder